Salta en Los Collorados - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Jaap en Paula Petegem - WaarBenJij.nu Salta en Los Collorados - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Jaap en Paula Petegem - WaarBenJij.nu

Salta en Los Collorados

Door: Paula en Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Paula

12 Januari 2015 | Argentinië, Salta

En toen...gingen we in 2 vluchten naar Salta in het noord-westen ongeveer 4500 km verderop, alle binnenlandse vluchten gaan via Buenos Aires. Salta is een mooie provinciestad met veel cultuur, dus dat wordt snuiven. Paleisjes, parken en op zuilen geplaatste generaals, die hun slag hebben geslagen. De mummies slaan we over, zien liever levende lijven vanaf een terrasje, de invloed van Peru en Bolivia laat zich al duidelijk gelden. We maken nog een stadstocht met vertellingen en hebben het dan wel gezien. Als we om negen uur willen gaan eten zijn we nog de eersten. De volgende morgen halen we onze huurauto op (alles prima geregeld) en maken we een prachtige tocht verder naar het noorden. Eerst door mooie groene valleien, later door een woest en veelkleurig berggebied. De weg stijgt tot ongeveer 2100 m en we eindigen in Purmamarca een schitterend bergdorpen, met bijna alleen lemen huisjes. Het marktplein is het trefpunt van autochtone handelaren, backpakkers uit alle windstreken, een verdwaalde toerist, geiten en lama's. We logeren in een mooie ecologen, waar men cactussen kweekt, het enige wat er op de kale bergen groeit, die bergen zijn afwisselend geel, groen, grijs en rood, soms zelfs in 1 berg verenigd, prachtig om te zien. De lucht is ijl, dus de oudjes doen het rustig aan, 'sAvonds lamsvlees begeleid door gitaar en panfluit. De volgende (zaterdag)morgen hebben zich honderden zeer oorspronkelijke bewoners verzameld op het pleintje, ze ontmoeten elkaar, zingen onder eentonig tromgeroffel ( bijna iedereen heeft een trom mee ) Wij beschouwen alles vanaf een muurtje op het plein. Verder doen we niet zo veel, een stukje lopen, een stukje rijden en zondag gaan we weer terug vanuit de bergen naar Salta, leveren de auto in en vroeg naar bed. Om 4 uur moeten we weer op het vliegveld zijn (hoezo vakantie), waar het tot vijf uur duurt voordat er enige activiteit waarneembaar is, zodat we om 6 uur kunnen vliegen, via B.A. naar la Cruz in Bolivia, waar ons volgende avontuur begint, maar daarover een volgende keer. Zo dan zijn jullie weer bijgepraat, je mag reageren, kunt ons ook separaat mailen, als je iets met ons wilt delen. Veel liefs van ons..

• 13 Januari 2015 - 09:13

Bonny:

Groetjes vanuit stormig en regenachtig Zwolle, rust hier op kantoor, ben hier alleen...wat een prachtige reis maken jullie, geniet er maar van! Enne oh ja die 'oudjes' zijn jullie dat of de locale bewoners? (grapje, zie geen smilie om in te voegen...nog veel plezier daar!
    Bonny

• 13 Januari 2015 - 09:40

Jorisjan:

Ongelooflijk wat jullie al voor moois hebben gezien in zo korte tijd. Het ziet eruit alsof jullie het allemaal erg goed gepland en bedacht hebben. Alle hoogtepunten van Zuid-Amerika met soms wat luxe en soms backpacker-style! et ziet er daar al echt uit als Bolivia met die gekleurde kerk en kleedjes op de markt. En die obligate panfluit natuurlijk.. Laat me raden: El condor Pasa?

• 13 Januari 2015 - 11:07

Lous En Ton Van Kooten:

Wat een verrassing! Zomaar op een doordeweekse werkdag drie berichten tegelijk van jullie uit Kaap Hoorn, Patagonië en Salta/Los Collorados! Wat een exotisch begin van een regenachtige dag hier. We komen helemaal in de stemming. Wat een belevenissen en dat komt allemaal tot ons met een trage Wifi-verbinding. Ik herinner me opeens dat ik vroeger de grens met België overging en dat vond ik toen al heel opwindend. En ik was meteen 'los'': in nood (?) kon ik de buren bellen en anders zocht je het maar uit.
    Met het Beagle Channel en Vuurland kon je wegdromen bij een interessante aardrijkskunde- of geschiedenisles of bij een zwart-witfilm in de Cineac. Ondertussen hebben jullie daar in de buurt het Nieuwe jaar gevierd in een bont, internationaal gezelschap. Voor jullie beiden, zij het met vertraagde wifi, ook een heel gelukkig en avontuurlijk Nieuw Jaar met de nodige afkickverschijnselen als gepensioneerde (Paula) en onderdrukking van het perspectief daarop (Jaap). Dáár waar jullie nu als senior-backpackers rondzwerven valt het wel mee, denk ik.
    Wij zien uit naar jullie volgende berichten, vertraagd of niet! Geniet van alles, zeker nu de zon het in Bolivia weer gaat winnen van de gletsjers. Wij zien hier met de ons beschikbare fantasie wel uit naar de Elfstedentocht,
    Hartelijke groeten,
    Lous en Ton

• 13 Januari 2015 - 12:02

Margreet:

Hoi, hoi, gezellig weer wat te lezen over een verre wereld. Fijn, dat jullie er van genieten. Houden zo, want hier is het ongezellig, regen en storm. Kan alleen beter worden.

• 13 Januari 2015 - 14:21

Mariken:

Hoi jaap en paula leuk om jullie verslagen te lezen.fijn dat jullie zo genieten. Nog veel meer te gaan geniet ervan en wij genieten een beetje mee:-)

• 13 Januari 2015 - 23:50

Sanne:

Prachtige foto’s weer! Wat een kleuren, wat een mooie mensen. Geniet ze daar, doen wij ook tussen wat griep en snot door (gewone mensen problemen, heerlijk dus). X DS&S

• 14 Januari 2015 - 23:10

Lous En Ton Van Kooten:

Nou snap ik wat Petegem Jeugdbeleid & Onderwijs exact bedoelt met 'meters maken in 20vijftien.....'
    Ton