Amazone - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Jaap en Paula Petegem - WaarBenJij.nu Amazone - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Jaap en Paula Petegem - WaarBenJij.nu

Amazone

Door: Jaap en Paula

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Paula

09 Februari 2015 | Brazilië, Salvador

Dag allemaal, hoewel gesuggereerd wordt dat we nog in Ecuador zitten, zijn we inmiddels ruim een week in Brazilië, op dit moment: maandagmorgen 10 uur zelfs op een ligstoel aan het strand in Itacimirim, 65 km ten noorden van Salvador aan de Atlantische Oceaan. Hier hebben we eindelijk vakantie na 6 en halve week reizen. We blijven hier tot donderdag en hopen vrijdagmiddag weer thuis te zijn in 't Harde, ook prima. Maar eerst nog wat vertellen over de afgelopen week. We hebben jullie achtergelaten op het vliegveld van Panama, waar we 5 uur moesten wachten op onze aansluiting naar Manaus. Door alle tijdsverschillen ( we moeten de horloges regelmatig verstellen), kwamen we pas tegen 10 uur plaatselijke tijd in Manaus, opnieuw een wereldstad midden in het Amazonegebied. Tijdens het halfuur reizen van het vliegveld naar het hotel werden we door de vertegenwoordiger van de reisorganisatie volledig bijgepraat, dat hij daarbij twee handen nodig had en dus het stuur van z'n auto niet vast kon houden, was een bijzaak. We weten nu dus alles van de opkomst en teloorgang van de rubberindustrie, de rol van de Duitsers en Koningin Victoria, de concurrentie met Azië enz. Na eindelijk weer een wat langere nacht in het hotel St.Paul vlak bij het wereldberoemde operagebouw, de volgende morgen even de stad in. Daar realiseerde Paula zich dat haar telefoon nog op de ontbijttafel lag, let wel lag, want deze is waarschijnlijk inmiddels in de zwarte handel verdwenen. Bij terugkomst in het hotel wist uiteraard niemand ergens van...Afijn, dankzij een Appje naar het thuisfront en een scherpe actie van Marinus, werd de simkaart snel geblokkeerd.
Aan het eind van de morgen verzamelden we met 22 andere mensen op een afgesproken plek en werden we aan boord gebracht van de prachtige 4-deks Premium Amazone Clipper , voor een onvergetelijke 4-daagde tocht over de RIo Negro en de .Amazonerivier. Onvergetelijk door de ongekende uitgestrekte rivieren, kreken, vaargeulen, eilanden enz. We maakten prachtige excursies, telkens in 2 groepen met een eigen gids, per " canoe " een platte boot, waar je in 2-tallen achter elkaar door de wateren snelde. Schitterend tropisch regenwoud, mooie nederzettingen van indianen, heerlijk zonnig weer, voortdurend een lekker windje, kaaimannen, papegaaien, kaketoes, slangen, roofvogels, apen, kikkers, oneindig veel meer te horen dan te zien. Vaartochten in het donker, met schijnwerper voor op het bootje, in de vroege ochtend, de natuur ontwaakt, een wandeltocht door het regenwoud met mieren, geneeskrachtige planten, kolossale bomen enz. Enz.
Aan boord een divers gezelschap, schreeuwerige Amerikanen, die hun borden als eersten vollaadden, maar gelukkig ook een leuk Zwitsers echtpaar en een gezellig Canadees stel, die twee jaar per vliegtuig, boot en hun motoren over de wereld reizen. Niet gehinderd door gebrek aan slappe was, tussendoor even 4 maanden naar huis voor de sociale en economische contacten. Hij doet iets in de financiële wereld ( in ieder geval verdienen), zij is dan even weer chirurg in een privékliniek. Van Brazilië gaan ze naar Europa, komen ook ergens in april of mei naar Nderland, of we maar voldoende Cheese willen inslaan tegen die tijd.
De tocht in het Amazonegebied is het zoveelste hoogtepunt op onze reis, de 10-kops bemanning is zeer gastvrij en het is dus van vroeg (zeer vroeg) tot laat (niet zo laat) genieten geblazen. Als je straks een keer in de gelegenheid bent moet je maar eens een paar fotootjes komen kijken, we hebben er inmiddels erg veel, maar zullen nog wel een behapbare selectie maken.
Zaterdagmiddag zeer voldaan weer teug in Manaus, opnieuw een kort nachtje, want om half 4 haalde de taxi ons op voor de vlucht naar Sao Paulo en daar de overstap naar Salvador, waar we dus gistermiddag tegen 3 uur p.t. aankwamen. Prima resort enz.. enz.
Dit zal waarschijnlijk ons laatste uitgebreide verslag zijn, de komende dagen niet veel meer dan beetje wandelen, zwemmen, eten, drinken, slapen e.d. Inmiddels al weer bijna 30 graden, dat wordt dus een beetje bakken.
Jullie allemaal bedankt voor het geduld, het meelezen, de leuke support e.d. Zonder tegenbericht, tot vrijdag of spoedig daarna.Maandagmiddag de eerste afspraak in de agenda, dinsdag RVC en CvT, ook weer goed, al zal het wel weer moeten wennen.
Bon Dia's, Salute, liefs, Paula en Jaap

• 09 Februari 2015 - 15:18

Margreet:

Hallo Jaap en Paula, weer een mooi bericht met prachtige foto's, wij genieten er van mee. En nu even bijkomen en lekker rustig van de laatste dagen genieten. Wij horen dan nog wel hoe of wat als jullie weer terug komen. Alvast een hele goede reis terug en tot vrijdag, we verheugen ons op de mondelinge verslagen, liefs van jullie huisbewoners

• 09 Februari 2015 - 16:11

Dick En Rika:

Wat hebben jullie veel beleefd en gezien. En genoten!
    Waarschijnlijk zijn jullie, als je weer thuis bent, toe aan rust.

Dank voor de leuke verhalen en mooie foto's. Geniet de laatste dagen er nog even volop van.

En hele goeie huisreis naar een toch koud Holland.

• 09 Februari 2015 - 17:27

Mariken:

Hoi jaap en paula het was heerlijk om een beetje mee te genieten op afstand van jullie verhalen. Nog even een paar dagen genieten voor jullie daar en een goede reis terug. Ben benieuwd naar de foto's en verhalen. Liefs mariken

• 09 Februari 2015 - 17:29

Bonny:

Jaap en Paula
    Geniet van deze laatste dagen en heb een heel goede thuisreis! Mooi dat je de RVC niet vergeten bent...fijn dat je er dinsdag weer bent!

• 10 Februari 2015 - 08:18

Dennis, Henrike En Ella Overkempe:

Ik heb genoten van jullie verhalen en jaloersmakende foto's. Vooral die van die blauwe luchten met dat zonnetje aan de hemel.
    Geniet nog even volop! Groet, Henrike Overkempe

• 10 Februari 2015 - 10:48

Hans Van Petegem:

Keken al uit naar jullie laatste avontuur in het Amazone gebied, geweldig.
    Nu nog een paar dagen uitrusten en genieten van de zon, want hier is het nat en koud.
    Goede reis terug en hopen jullie gauw weer te zien.
    Lieve groet Hans en Lenie.