Sumatra - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Jaap en Paula Petegem - WaarBenJij.nu Sumatra - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Jaap en Paula Petegem - WaarBenJij.nu

Sumatra

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Paula

28 Januari 2016 | Indonesië, Medan

Reisverslag
Indonesië 2016
Fenny, Herman, Paula, Jaap

Op 25 januari om 4 uur 'smiddags begon onze reis naar Indonesië op het station van Zwolle. Een maand op stap naar Sum,atra, Borneo (Kalimantan) en Celebes (Sulawesi).
Een goed voorbereide reis, waaraan vele uurtjes van overleg vooraf gingen. In september de vlucht naar Maleisië al geboekt en daarna door m.n. Paula, samen met Van Verre reizen een zorgvuldig samengesteld programma opgesteld.
Door respectievelijke zwagers naar het station gebracht, de eerste verbazing over de omvang van de koffers en vervolgens langs het eerste natuurgebied "de Oostvaardersplassen" naar Schiphol.
Snel ingecheckt en vervolgens aan de pizza, met voor Paula en Jaap de eerste malariapil, de veroorzaker van een hoop opvolgende ellende.
Nauwelijks aan boord, nog voor de start sloeg Paula aan het spugen en even later hield ook van onderen de sluisdeur het niet. Gedurende de hele vlucht was ze zo beroerd als een hond en stewardessen moesten te hulp schieten met loperamide en joggingbroek. Een vliegtocht van 12 uur naar Kuala Lumpur is dan een marteling. In Kuala Lumpur eerst met een treintje de koffers ophalen, dan pas je kunnen verschonen, ruim drie uur wachten en in een uurtje naar Medan op Sumatra. Daar stond, nadat we snel de koffers hadden en door de douane waren, onze chauffeur voor de komende week klaar die ons in ruim een uur naar een prachtig hotel bracht in de chique wijk van Medan. We zijn dan inmiddels 24 uur verder en is het 11 uur 's avonds plaatselijke tijd.
Voor HFJ nog een glas wijn en een hapje, voor P een douche en zo snel mogelijk slapen.
Helaas bleek de ingewandsstoornis haar daarna nog enige dagen storen, met de wetenschap van nu wijden we dat aan de malariapil, die uiteindelijk donderdag werd verbannen.

Woensdagmorgen werden we door onze chauffeur Ucuck om 9 uur opgehaald bij het hotel en begon de eigenlijke reis door Sumatra. Door de drukke wereldstad ( ruim 5 miljoen inwoners en minstens net zo veel brommers) eerst naar de reisagent, een vriendelijke man, die ons voorlas wat we ook al op papier hadden, maar dat hoort bij het ritueel en vervolgens in ruim 3 uur naar Bukit Lawang, eerst nog ruim een uur door de stadschaos, daarna door steeds primitievere dorpjes en goedbekuilde wegen en langs enorme palmolie velden. Het oerwoud is op grote delen vervangen door palmbomen, in de geschiedenis na respectievelijk tabak en rubber nu een van de belangrijkste bronnen van welvaart, voor sommigen althans. In het hoogseizoen is 50 liter per boom per oogst makkelijk haalbaar.
Begin van de middag werden we vriendelijk ontvangen op de Ecolodge en namen we onze intrek in de leuke lodges en spotten we al snel onze eerste apen. We zullen hier 2 nachten blijven.
's avonds het eerste bord nasi en vroeg naar bed, want bijtijds weer op, om half 8 begint de jungletocht op zoek naar de Oeran-Oetang.
Met z'n vieren op donderdagmorgen met een gids en een hulpje voor het luttele bedrag van 25 euro ( voor veel Sumatranen meer dan een maandloon) de vallei in (vooral berg op). Al snel de eerste Thomas Leaf Monkeys, een grijsbebaarde en goedbekuifde langstaart. Binnen een uur zagen we de eerste Oerangmoeder met haar jong, gelokt door bananen en wortels uit des helpers rugzak, tijd voor uitgebreid fotomoment, even verder ook Mina een bekende Oerang met haar jong, die zich naar ons toe liet lokken met ananas. Bukit Lawang is bekend omdat het Oerangs terugplaatst in de natuur, die elders gevonden of verweesd zijn.
Al met al een kleine drie uur op pad, maar ivm de gesloopte Pauliaanse conditie was dat mooi voor dit moment.

• 28 Januari 2016 - 10:11

Lous En Ton Van Kooten:

Wat een begin van een reis! Dan kun je beter maar gewoon malaria hebben, lijkt het wel. Gelukkig veren jullie inmiddels op tussen orang oetans en zij genieten ook van jullie (etenswaar).
    We hopen dat die gekke start nu helemaal achter jullie ligt. Sumatra, Kalimantan en Sulawesi wachten op jullie!
    Hartelijke groeten,
    Lous en Ton

• 28 Januari 2016 - 10:47

Leo En Anneke:

Lieve Paula en Jaap,

Was het soms Lariam waar je zo ongelooflijk beroerd van werd? Wij slikken dit niet meer, ook andere neveneffecten later.

Maar gelukkig hebben jullie veel afleiding in het zien en meemaken van mooie dingen. Dan wordt het andere snel vergeten.
    Jullie een heel fijne reis en tot horens in het volgende bericht.
    Leo gaat heel goed.
    Liefs van ons.

• 28 Januari 2016 - 12:46

Sanne :

Ha globetrotters!
    Wat een beroerd begin man. Maar gelukkig nu op een mooi plekje aarde om bij te komen en mooie herinneringen te maken met elkaar. Wat een belevenissen al! Tussen de avonturen door hopelijk ook wat tijd om aan te klooien en te beseffen hoe gaaf het is.
    Geniet ze en dikke kussen van ons. ❤️
    Ps - 'opaoma'-liedje die we vrijdag lieten horen is ON hier hahaha. Eerst fluisterend dan hard, te schattig.

• 28 Januari 2016 - 17:35

Martine:

Hallo reizigers,
    Wat n ellende die rotpillen ook, gewoon niet nemen! gelukkig zijn jullie in een prachtig gebied waar veel te genieten valt. Bukit Lawang, sweet memories..... en hebben jullie ook dat leuke bootje over de snel stromende rivier gehad voordat je de berg op ging? Fijn dat jullie vroeg genoeg voor de apen waren, mooi projekt daar. Geniet van jullie reis, heerlijk om even terug te denken aan Sumatra!

• 28 Januari 2016 - 19:09

Bäärnd En Margreet:

Hoi,hoi, hopelijk is Paula intussen weer wat opgeknapt en kunnen jullie nu volop van alles genieten. Hier is alles goed en er is al een halve muur hout!! Wij verheugen ons al op alle volgende berichten zodat we heerlijk kunnen mee genieten van jullie prachtige reis. Groetjes vanuit thuis!!