Bolivia is anders - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Jaap en Paula Petegem - WaarBenJij.nu Bolivia is anders - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Jaap en Paula Petegem - WaarBenJij.nu

Bolivia is anders

Door: Paula en Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Paula

17 Januari 2015 | Bolivia, La Paz

Het is nu 17 januari en we zijn 3 weken onderweg, wat hebben we al veel gezien. We zitten nu in La Paz, in een hotelkamer zonder ramen, midden in de enorm drukke stad. Maar eerst even terug...We kwamen Bolivia binnen met het vliegtuig uit B.A. en eerst naar La Cruz, een sombere stad, dIe je eigenlijk snel kunt vergeten, we hebben er uiteindelijk alleen gegeten en geslapen en wat met taxi's doorheen gecrost, overal enorm druk, veel mensen op straat, ook duidelijk behoorlijk wat armoe, veel lawaai en stank. De volgende morgen vlogen we meteen door naar Sucre, een heel andere stad, de witte koloniale stad, met veel herinneringen aan Simon Bolivar, een bijzonder kerkhof, mooie pleinen en parken. We logeren in een leuk hostel, van een Belg, die het leuk vindt om met ons nedrlands te spreken en ontbijten met een Chinees die in Almere woont, maar geen Nederlands spreekt. We maken een privé city-Tour met een leuke Engels sprekende gids en bezoeken o.a. een hoedenfabriek en de plaatselijke markt. We kijken onze ogen uit, lijkt op een Afrikaanse markt, maar ook weer heel anders. Niemand dringt je iets op, iedereen wil je iets verkopen en lijkt trots op z'n waar, dat geldt ook voor de vele straatverkopers, zelfs de bedelaars zijn niet opdringerig, wel groot in aantal. We zien veel bijzonder geklede mensen, vooral de vrouwen met bolhoeden blijven prachtig om te zien, soms gecombineerd met mobieltje in de hand.
Van Sucre gaan we twee dagen later met de bus, door een troosteloos berggebieden naar Uyuni, het is onze eerste regendag en de rit is naargeestig, vooral ook door de verplichte oorlogsfilm, die onderweg op luide toon wordt gepresenteerd. Halverwege vraagt de chauffeur of hij even stoppen moet en of we iets willen eten, na een "gemiddeld ja", stopt hij bij een "restaurant" langs de weg en eten we een bord aardappelsoep met geitenvlees, het smaakt prima. De rit gaat verder en na ruim 7 uur door de bergen en langs wat zeer eenvoudige plaatsen, komen we in Uyuni, capital of Dakar 2015, volgens alle aanduidingen. Weer een echt backpakkersdorp, uitgangspunt voor een bezoek aan de enorme zoutvlakte. Vrijdag met een jeep ( wat opgevouwen met 8 man ) een dagtocht naar de zoutvlakte. Heel veel jeeps en bussen, heel veel bijzondere vlakte. We verbazen ons over de gekkigheid die mensen uithalen om zichzelf telkens maar weer op de foto te krijgen. Selfies te over. Het locomotievenkerkhof is bizar, de zoutvlakte indrukwekkend, het lamavlees met rijst, dat onze chauffeur ergens midden op de vlakte in een zoutstenen hut presenteert bijzonder. De rit heeft veel Dakar-effecten. Nu dus zaterdag en na een vroege vliegtocht 2 dagen La Paz, dan gaan we per bus verder richting Peru. Het blijft allemaal bijzonder, we hebben inmiddels meer dan 750 foto's en een uitgebreid reisverslag. Tot nu toe verloopt alles zonder problemen, mede dankzij de goede voorbereidingen, op elk vliegveld staat weer een mannetje of vrouwtje met een bordje " Paula van Pemtemgem" en veel vervoer is geregeld en anders heb je voor een paarcent een taxi. Een maaltijd met een glaasje bier ( is hier beter dan wijn) kost ons samen ongeveer 12,50. Ja, Bolivia is weer heel anders.... Tot schrijfs

• 17 Januari 2015 - 19:42

Margreet:

Weer konden we even genieten van een interessant bericht van jullie, zo beleven wij het ook een beetje. Het is toch wel bijzonder waar jullie overal zijn en wat jullie beleven. Bäärnd kijkt steeds naar de berichten van Dakar en zei toen al, daar in de buurt zijn ze ook. Hier is alles prima, gelukkig regent het niet meer zo veel. We zijn benieuwd naar de volgende berichten, geniet er samen maar fijn van. Tot gauw

• 17 Januari 2015 - 20:58

Jorisjan:

Wat gaaf! Klein beetje heimwee bij ons hier... Die aardappelsoep, "chupa papa", is het mooist als 'ie door google translate is gehaald en in het engels op de kaart staat als "pope sucks" ;-)
    Geniet maar lekker door daar. Hasta Luego!

• 18 Januari 2015 - 15:37

Hans En Lenie:

Hallo Paula en Jaap.
    Meters maken in 20vijftien. Of dit ook van toepassing is bij jullie. Overigens een prachtige kaart. Maar sjonge jonge wat maken jullie een super reis en wat beleven jullie veel.
    Genieten van jullie reisverslag.
    Hier is het guur en koud, zitten bij het openbaarde. Maar verder gaat het goed.

Geniet van wat nog gaat komen.
    Wij zien uit naar jullie volgende verslag.
    Lieve groet, ook van Hans.
    Lenie.

• 18 Januari 2015 - 22:29

Leo En Anneke:

In ons weekeinde Voorst jullie verslagje gelezen. Wat een pracht belevenissen! Vooral tochten met een bus brengt je dicht bij de bewoners. Geweldig!
    Liefs en tot de volgende belevenissen.